Asociaţiile de proprietari la „controlul” membrilor

Asociaţiile de proprietari vor fi obligate să afişeze, lângă lista de
plată a cheltuielilor acesteia, modalitatea de calcul ce stă la baza
sumelor lunare de achitat ce revin proprietarilor, conform unui act
normativ publicat recent în Monitorul Oficial. În cazul în care această
obligaţie nu va fi îndeplinită de asociaţii, amenzile aplicabile vor
putea ajunge până la 3.000 de lei
Legea nr. 17/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 230/2007
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari a fost publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 174 din
8 martie şi va intra în vigoare vineri.
Asociaţiile de proprietari vor trebui să afişeze lunar, aşa cum reiese
din document,modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor de plată
lunare aferente proprietarilor de apartamente. Acest lucru va fi făcut
de către preşedintele asociaţiei.
"Asociaţia de proprietari, prin grija preşedintelui asociaţiei, va afişa
lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de
proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele
lunare de plată ale proprietarilor. Modalitatea de calcul va conţine şi
arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată
al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor
cheltuieli către proprietari", este prevăzut în proiect.
În situaţia în care modalitatea de calcul a sumelor lunare de plată ce
revin proprietarilor de apartamente nu va fi afişată, amenda aplicabilă
va fi cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei.
Iniţiatorul actului normativ a afirmat că introducerea acestei obligaţii
va impune un plus de transparenţă în repartizarea şi stabilirea
cheltuielilor asociaţiilor de proprietari.
De reţinut este că orice persoană interesată poate să facă sesizări cu
privire la faptele ce constituie contravenţii. Iar de constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se ocupă persoanele
împuternicite de Inspectoratul de Stat în Construcţii şi de Ministerul
Afacerilor Interne, primarii sau împuterniciţii acestora.
Ce cheltuieli are o asociaţie de proprietari
Asociaţiile de proprietari au, aşa cum stabileşte Legea nr. 230/2007,
mai multe cheltuieli, după cum urmează:
•    cheltuieli pe număr de persoane care locuiesc sau desfăşoară
activităţi în proprietăţi individuale;
•    cheltuieli pe consumuri individuale;
•    cheltuieli pe cota-parte indiviză, în funcţie de suprafaţa utilă a
proprietăţii individuale;
•    cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale
proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociaţiei de
proprietari;
•    cheltuieli pe consumatori tehnici;
•    cheltuieli de altă natură.
Suma ce priveşte proprietatea comună a fiecărui proprietar din cadrul
condominiului este stabilită şi repartizată proporţional cu cota-parte
indiviză din proprietatea comună.
"Cheltuielile efectuate de asociaţia de proprietari pentru plata unor
servicii de utilităţi publice sau de altă natură, legate de
proprietăţile individuale din condominiu şi care nu se facturează
individual pe fiecare dintre acestea, se repartizează după acelaşi
criteriu care a stat la baza emiterii facturii, în conformitate cu
prevederile contractului încheiat cu furnizorul respectivului serviciu",
este punctat în actul normativ amintit.

Avocat COLTUC MARIUS VICENTIU

Recomanda articolul
  • gplus
  • pinterest

Despre autor

Vali Nitu

Vali Nitu

Doctor in management cu teza REENGINEERING IN MEDIA ROMÂNEASCĂ

CITESTE SI...

Comentarii

Nu sunt comentarii. Adauga tu primul comentariu folosind formularul de mai jos.

Adauga un comentariu